Menu Sluiten

Klantcase:

REYNHARD. ONTWERP & COMMUNICATIE

18 augustus 2019 – Nijmegen

DPN Rikken Print werkt met innovatieve en aansprekende opdrachtgevers uit Nijmegen samen. REYNHARD. ONTWERP & COMMUNICATIE is daar een mooi voorbeeld van. REYNHARD heeft een vooruitstrevende visie als het gaat om marketing, branding en drukwerk. Dit komt dagelijks tot uiting in de pakkende concepten van zijn bureau. Hieronder lees je zijn verhaal.

Reynhard Faber van REYNHARD. ONTWERP & COMMUNICATIE zit inmiddels 16 jaar in het vak. Zijn enthousiasme doet je denken dat het zijn eerste dag is. Hij typeert zichzelf als creatief én pragmatisch en daar kun je gerust ‘gedreven’ nog aan toevoegen. REYNHARD werkte aan diverse aansprekende projecten in Nijmegen en ver daarbuiten samen met DPN Rikken Print – tot groot wederzijds genoegen.

Waar REYNHARD zorgt voor pakkende ontwerpen en innovatieve ideeën, daar vindt hij in DPN Rikken Print een partner die meedenkt. Dit zorgt voor samenwerking waar alle vakinhoudelijke kennis perfect bij elkaar komt. Wat REYNHARD daarnaast prettig vindt is de mentaliteit van DPN Rikken Print: aanpakken, zoeken naar een oplossing, samen innoveren en risico dragen

Grafisch ontwerp- & reclamebureau
Nijmegen

Lid van de BNO
(Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers)

www.reynhard.nl

Met een bijzonder item je verhaal uit je tenen kunnen vertellen, is het meest onderschatte marketing effect van alle marketing effecten.

 

Reynhard weet dat hij veel vraagt. Maar zijn professionaliteit en vakmanschap is ook zijn leven. Zelf zegt hij erover: ‘ik zoek altijd naar het hoogst mogelijk haalbare en dat is niet alleen op creatief vlak. Ook het zakelijke eindresultaat telt: voldoet het aan de specificaties? Blijft het binnen budget? Is het op tijd af? Doet het wat het moet doen?’ Voor hem is een project pas echt geslaagd als het én én is. Creatief succesvol, maar ook zakelijk succesvol. Met zijn eigen bureau streeft hij dagelijks om op die dunne lijn te blijven.

De toekomst van marketing ligt in uitingen met kleine oplage en het liefst gepersonaliseerd, zo meent hij. ‘Persoonlijkere bijzondere marketing wordt immers steeds belangrijker, on- én offline. Maar ook: met een kleine, op afroep te generen oplage heb je minder voorraad. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je, bij wijziging van een ingrediëntendeclaratie op een verpakkingsdesign, niet twee pallets aan verpakkingsmateriaal hoeft weg te gooien. Je kunt dus sneller inspelen op verandering, gerichter aan de vraag voldoen en meer marketing-momenten creëren. Al met al is dat beter voor onze planeet, voor je portemonnee én voor jouw merk. Zoveel winst, op zoveel vlakken! En over de kwaliteit in productie hoeft niemand zich zorgen te maken. Daar is zóveel in mogelijk.’

Op het gebied van bijzondere marketingitems is dan ook veel groei mogelijk. ‘Er waait een nieuwe wind waar logisch nadenken over je footprint vanzelfsprekend is. Dat zie je ook terug in de proposities van merken en organisaties. Daar hoort minder afval bij en eerder een waardevol product in kleine oplage dat niet weggegooid wordt en ook nog eens een hogere communicatieve waarde heeft. Ik verwacht dat grote spelers als Drukwerkdeal het om die reden nog wel eens moeilijk kunnen gaan krijgen. Het is niet zo dat er geen markt meer is voor bulkdrukkers, maar als afnemer moet het natuurlijk wel passen bij hetgeen je uit wil dragen. De toekomst ligt in mijn optiek dan ook in gepersonaliseerde, op maat gesneden items. Die gaan het winnen van de massaproductie.’

NN Running Team Marathon Kit

Hij laat de gepersonaliseerde NN Running Team Marathon Kit zien, een koffer van honingraatkarton met bidon, shirt en een strak afgewerkt boek over de atleet Eliud Kipchoge. ‘Het mooie is dat je alles in deze koffer kunt personaliseren. Het kost nauwelijks meer dan wanneer je één standaardversie maakt. De stuksprijs is wellicht hoog, maar het marketingeffect enorm’. De koffer is succesvol ingezet om sponsoring te werven. ‘Je hebt het over het binnenhalen van 22 miljoen voor een evenement, dus als je zo’n evenement organiseert, levert het veel op. Met speciale marketingitems in kleine oplage maak je dit verschil. Iets dat de standaard brochure in duizendvoud ontbeert. Dat is schieten met hagel. De Running Kit heeft natuurlijk niet alles gedaan, maar wel een deel. Dat maakt producties als deze zo waardevol.’

‘Die focus op kleinschalige, maar waardevolle bijzondere producties straalt uit naar alles wat je doet.’ Hij laat de beursstand zien die hij voor Smurfit Kappa Parenco (dé papierfabriek uit de omgeving van Arnhem) heeft ontworpen voor de IFRA-beurs in Hamburg. Een blikvanger, die bovendien eenvoudig zelf te monteren en te demonteren is. Een los paneel is makkelijk bijgemaakt waardoor de stand heel veelzijdig is. Recyclen kan bovendien milieuvriendelijk en ook hergebruik in een andere rol is een optie. ‘Op de beursvloer is de beleving totaal anders, zowel voor je eigen personeel als voor de bezoeker. De trots die het onderscheidend vermogen genereert, zorgt er immers voor dat de marketing- of productmanager het merkverhaal uit zijn tenen vertelt. Dat maakt jouw verhaal authentiek en geloofwaardig voor de bezoeker. Dit is het meest onderschatte marketingeffect van alle marketingeffecten.’

Beursstand Smurfit Kappa Parenco -

Binnen ieder budget is iets bijzonders te maken. Een goed idee werkt altijd, in het groot én in het klein.

Reynhard vindt het belangrijk om aanwezig te zijn bij het hele proces. Om te zien wat er van de drukpers af komt, zodat hij kan kijken of het ook wordt zoals vooraf beoogd. Minderwaardig drukwerk kan immer het hele ontwerpproces, en daarmee de investering van de klant, teniet doen. Om deze reden bestelt hij zelf nooit bij online drukkers waar niet meegekeken kan worden. ‘Je moet zien wat er van de pers af komt, of je in je eigen ontwerp nog iets moet aanpassen of dat de machine net anders moet worden ingesteld. Ik vind het ook veel prettiger om gewoon iemand te bellen om even te overleggen.’

Door op een andere manier naar de bestaande machines te kijken, kunnen er nieuwe, innovatieve producties gerealiseerd worden. Een samenwerking zoals met DPN Rikken Print vindt Reynhard daarom ook heel waardevol. Samen experimenteren, van de fouten leren en meteen doorpakken, zodat zowel REYNHARD als DPN Rikken Print steeds topkwaliteit leveren. En vooral ook te gekke items die opvallen en doel treffen.

Tenslotte zegt hij: ‘Eerlijk gezegd vraag ik me soms af hoe ik iedere keer weer wegkom met alle gekkigheid die ik verzin. Aan de andere is dat vooral je kop erbij houden, je goed verdiepen in wat de opdrachtgever voor doel heeft en profiteren van de kennis van de vakmensen. En dat DPN een lokale producent in Nijmegen is, dat is ook veel waard.’